Thursday 7 June 2012

Puisi Tradisional Antalogi Dirgahayu Bahasaku


PUISI TRADISIONAL ANTOLOGI DIRGAHAYU BAHASAKU

GURINDAM TONGAK DUA BELAS
Mohd Sidek Mohd Dollah (Mas Adeki) (Penyelenggara)

Hendak pandai mengahargai masa,
Jangan dinanti esok lusa.

Ketekunan akan membawa kejayaan,
Kegigihan bekerja dengan keupayaan.

Wajah ceria keseronokan bekerja,
Usah berduka bermuram durja.

Hidup alam kemuliaan kesederhanaan,
Bertindak dengan penuh kebijaksanaan.

Ketinggian peribadi jadi amalam,
Ketelusan hati jadi bekalan.

Kekuatan sifat baik hati,
Bertimbang rasa dan bersimpati.

Pengaruh kepeimpinan melalui teladan,
Baik buruk jadikan sempadan.

Menjadi kewajipan menjalan tugas,
Walaupun sederhana tetapi tegas.

Kebijaksanaan berhemat perlu diutama,
Tidak membazir teliti saksama.

Keutamaan kesabaran fikiran tenang,
Perkara susah menajdi senang.



Peningkatan bakat diberi sokongan,
Tunjukkan kebolehan jadikan dorongan.

Nikmat mencipta budaya kreatif,
Kembangkan bakat semoga aktif.

Seuntai Kasih Secebis Harapan, 2007
Akam Print


Tema:
Pembinaan jati diri manusia yang baik dan berguna kepada bangsa dan negara.


Persoalan;
1. Sifat-sifat murni yang perlu dimilki oleh setiap rakyat demi kesejahteraan negara
2. Stail kepimpinan yang mampu mempengaruhi gaya kerja rakyat.
3. Tanggungjawab dalam melaksanakan tugas yang diamanahkan.
4. Ketinggian peribadi sangat penting semasa melaksanakn tugas.
5. Kepentingan pengurusan masa yang cekap semasa bekerja.
6. Keperluan budaya kreatif untuk mengembangkan bakat dan potensi bekerja.

Nilai
1. Menghargai masa
2. Ketekunan dan kegigihan
3. Kesederhanaan
4. Kebijaksanaan
5. Berhemah tinggi
6. Amanah/kejujuran
7. Baik hati
8. Bertimbang rasa
9. Bersimpati
10. Ketegasan
11. Kebijaksaan
12. Kesabaran

1. PENGAJARAN
1. Kita hendaklah mengghargai masa
2. Jangan bertangguh melaksanakan kerja
3. Kita hendaklah tekun dan gigih bekerja
4. Kita perlu ada perasaan suka bekerja agar sentiasa ceria di temapat kerja
5. Hendaklah mengamalkan kesedehanaan dalam hiudp
6. Hendaklah bijak membuat keputusan
7. Sentiasa ada perasaan baik hati, bertimbang rasa
8. Kita hendaklah menunjukkan contoh yang baik semasa bekerja
9. Kita hendaklah sabar dan sentiasa bertenang apabila berhadapan dengan masalah.
10. Jangan menyembunyikan bakat dan kebolehan yang ada
11. Kita hendaklah berani menonjolkan kebolehan diri.
12. Kita perlu kreatif agar kebolehan terserlah kebolehan diri.
13. Kita hendaklah berhemat apabila berbelanja agar tidak berlaku pembaziran.


Pantun Enam Kerat

Rangkap 1

Seseorang yang terluka hatinya tidak boleh berpura-pura. Seseorang itu juga tidak boleh buat tidak hidau akan perasaan sedihnya. Kekecewaan dan kesedihan itu ibarat kaca jatuh ke lantai.

Rangkap 2

Seseorang itu tidak boleh menyalahkan ibu yang mengandungkannya sekiranya ditakdirkan dia menerima nasib yang kurang baik. Dia hendaklah menerima takdir yang ditentukan ke atasnya oleh Yang Maha Esa.

Rangkap 3

Apabila mempeoleh situasi baharu seseorang akan melupakan sesuatu yang lama. Barang yang lama sudah tidak berguna lagi ibarat melukut di tepi gantang.

Tema

kekecewaan dalam bercinta

Persoalan
1. kesedihan akibat perasaan kecewa yang tidak boleh disembunyikan.
2. menerima ketentuan takdir Yang Maha Esa atas nasib yang menimpa diri.
3. melupakan sesuatu peristiwa lama setelah mempeoleh sesuatu yang baharu.

Nilai
1. Kesabaran
2. berfikiran jauh / rasional
3. menghargai jasa

Pengajaran
1. Kita hendaklah pandai menyimpan perasaan sedih dan kecewa agar kita tidak terperangkap dalaam kedukaan.
2. Kita hendaklah menerima ketentuan Yang Maha Esa supaya kita sentiasa redha dengan apa yang berlaku.
3. Kita mestilah menghargai sesuatu yang baharu demi melupakan peristiwa hitam pada masa silam.

Pantun Lapan Kerat
Maksud
Rangkap 1

Bersifat sabar ialah tanda orang yang beriman. Orang yang beriman tidak akan terpedaya dengan bisikan iblis dan itu sebagai tanda kejayaan.

Rangkap 2

Keturunan manusia berasal daripada Nabi Adam. Dipilih menjadi menjadi khalifah/ pemimpin di muka bumi Allah.

Rangkap 3

Kelalaian manusia menyebabkan bumi rosak binasa. Kebudayaan Timur telah dicemari oleh budaya Barat malah bahasa ibunda juga turut diabaikan.

Tema
Keagamaan

Persoalan
1. Persoalan kunci kejayaan ialah bersabar. (rangkap 1)
2. Persoalan keistimewaan sebagai seorang manusia. (rangkap 2)
3. Persoalan pencemaran budaya dan bahasa . (rangkap 3)

Bentuk
1. Mempunyai 3 rangkap.
2. Mempunyai 8 baris dalam setiap rangkap.
3. Jumlah perkataan antara 3 hingga 5 patah perkataan.
Contoh : ikan teluk parang-parang ( 3 perkataan – rangkap 2)
Contoh : biarlah sabar dengan perlahan ( 4 perkataan – rangkap 1)
Contoh : Di tepi halaman menanam kubis ( 5 perkataan – rangkap 1)
4. Terdiri daripada 8 hingga 13 suku kata.
5. Rima akhir abcdabcd
6. Bentuk pantun terikat.

Gaya Bahasa
1. Unsur bunyi
Asonansi - kerana lalai rosak binasa (rangkap 3 baris 6)
Aliterasi – bumi kandungan nenek moyangku (rangkap 3 baris 5)

2. Sinkof
Bumi kandungan nenek moyangku (rangkap 3 baris 5)

3. Kata ganda
Anak ketam disangka lelabi (rangkap 2 baris 2)
Dapat buruan dibelah-belah (rangkap 2 baris 4)
Bukan makhluk sebarang-barang (rangkap 2 baris 5)
Lengkang-lengkung apa dipaku (rangkap 3 baris 1)

4. Unsur alam
Tumbuhan – kubis, papaya
Haiwan – ikan , ketam, lelabi
Alam – hutan, langit, bumi

Nilai
1. Nilai kesabaran. Kesabaran amat penting untuk menepis segala hasutan iblis.
2. Nilai kesyukuran.Bersyukurlah kita dengan segala anugerah Allah kepada kita.
3. Nilai keimanan. Keimanan penting dalam mengharungi kehidupan.

Pengajaran
1. Kita hendaklah sabar dalam menjalani kehidupan agar kita beroleh kejayaan.
2. Kita hendaklah bersyukur apabila dipilih sebagai pemimpin.
3. Kita janganlah merosakkan budaya dan bahasa Melayu.


SELOKA SI LUNCAI
Md. Ali Bachik (ILADAM) ( Penyelenggara)

Sikap Si Luncai, biarkan, biarkan ...
Ada rumah tidak dijaga,
Ada anak tidak dilatih,
Ada ternakan tidak dibela,
Ada kebun tidak ditanam,
Ada cerdik tidak selidik
Ada belajar kepalang ajar,
Ada mengaji tiada mengkaji,
Ada mata tiada kuasa,
Ada kuat tiada buat,
Biarkan,biarkan ..!
Si Luncai pun terjun dengan labu-labunya.

Khazanah Puisi Klasik Melayu, 2003
ILADAM dan Perbadanan Muzium Melaka (PERZIM)
Secara keseluruhannya Seloka Si Luncai mengajak pembaca berfikir tentang situasi yang berlaku dalam masyarakat kini. Secara halus masyarakat dikritik melalui watak Si Luncai.

Si Luncai digambarkan sebagai ;
1. Bijak menggunakan akal apabila bertindak
TETAPI
2. Bersikap sambalewa
3. Pemalas
4. Suka berfoya-foya
5. Tidak bertanggungjawab

Namun begitu, sifat masyarakat di sekeliling Si Luncai juga dikritik secara halus iaitu;
1. Individualistik
2. Hilang sifat kejiranan
3. Hanya menurut kata tanpa berfikir panjang
4. Hanya pandai mengkritik kelemahan orang lain tanpa melihat kelemahan sendiri

Tema;
SIFAT NEGATIF YANG MEMBAWA KERUGIAN
( rujukan Bahagian Pembangunan Kurikulum, KPM )

Persoalan;
1. Kebijaksanaan dan kewarasan menggunakan akal dalam setiap tindakan yang dilakukan.
2. Sikap individualistik dalam masyarakat
3. Sikap tidak mahu ambil peduli tentang hal orang lain.
4. Sikap bodoh sombong masyarakat yang tidak boleh ditegur
5. Amalan sambil lewa yang berakar umbi dalam masyarakat
6. Perasaan sensitif/peka yang kian hilang dalam masyarakat
7. Semangat kejiranan yang semakin pupus dalam tradisi masyarakat
8. Sifat negatif masyarakat yang suka melihat kelemahan orang lain
9. Sikap masyarakat yang hanya mengikut kata tanpa berfikir akan kesan yang akan diterima/tidak menggunakan akal dalam tindakan

Nilai
1. Kebijaksanaan

Pengajaran
1. Kita hendaklah menggunakan akal yang waras apabila melakukan sesuatu tindakan
2. Kita hendaklah berfikir panjang sebelum berbuat sesuatu perkara
3. Jangan hanya tahu mengkritik kelemahan orang lain tanpa melihat kelemahan sendiri.
4. Kita jangan terburu-buru dalam semua tindakan agar tidak membawa kerugian/kemudaratan kepada diri dan masyarakat.
5. Kita hendaklah menggunakan kebijaksanaan dengan berhemah untuk mengatasi masalah
6. Kita hendaklah menggunakan segala kelebihan yang dikurniakan tuhan dengan penuh bijaksana
Latar Masyarakat
1. Masyarakat individualistik
2. Masyarakat yang suka berfoya-foya
3. Masyarakat bodoh sombong

MAKSUD SELOKA
i. SIKAP SI LUNCAI YANG SAMBALEWA /ACUH TAK
ACUH
ii. TIDAK MEMPEDULI KEHARMONIAN
KELUARGANYA
iii. TIDAK MEMBERI PENDIDIKAN KEPADA ANAK-ANAK
iv. MALAS BEKERJA WALAUPUN ADA TERNAKAN DAN KEBUN UNTUK DIUSAHAKAN
v. MALAS MENGGUNAKAN KECERDIKAN UNTUK MEMAJUKAN DIRI
vi. MALAS BELAJAR/MENAMBAH ILMU
vii. MALAS BERUSAHA WALAUPUN ADA KEKUATAN FIZIKAL
viii. MALAS MENGUNAKAN KELEBIHAN DIRI/KEKUATAN DIRI
ix. SIKAP MASYARAKAT YANG LEBIH GEMAR MELIHAT KEKURANGAN ORANG LAIN
DARIPADA MEMBERI TEGURAN MEMBINA.


SYAIR MAKNA RIAK
Mohd Yusof Md Nor dan Abd Rahman Kaeh (Penyelenggara)


Kemudian dinyatakan makna riak,
Amal ibadat kerana manusia

Inilah lkebencian Tuhan yang sedaya,
Sebab kerana syirikkan Dia.


Terkadang riak pula dilakukan,
Mengiringkan beberapa puasa tak makan,
Bertutur itu suara diperlahankan,
Tubuh dan badan tidak dihiraukan.

Supaya disangka ianya wali,
Akan dunia tidak dipeduli,
Hemahnya itu sangatlah ali,
Tetapi hatinya ke dunia bertali.

Terkadang riakkan ia berilmu,
Bersurah ketika orang berjamu,
Berkata-kata tidaklah jemu,
Nahu dan sarap habis disapu.

Terkadang bercakap ilmunya mantik,
Bicara alhayat konon diselidik,
Supaya disangka ianya cerdik,
Sukalah orang memberinya gundik.

Terkadang riak dengan pakaian,
Berserban lilit ekor berhambayan,
Sejadah di bahu bersampaian,
Tasbih di tangan beruitan.

Pejamkan mata duduk bersila,
Lidah berzikir Allah Taala,
Terkadang jazbah seperti gila,
Kasadnya hendak jadi kepala.


Riak demikian menjadi balak,
Amal itu tentu ditolak,
Terkadang dilemparkan ke mukanya pulak,
Allah Taala sualak.

Puisi Melayu Tradisi 1993
Oxford Fajar Sdn. Bhd.


Maksud perkataan
1. ali = tinggi (Arab)
2. balak = bala – bencana/malapetaka
3. berhambayan = melambai-lambai
4. bersampaian = tersidai/tersampir di bahu
5. beruitan = bergerak sedikit
6. gundik = bukan isteri gahara /isteri tidak rasmi/perempuan simpanan
7. jazbah = keadaan diri yang sedar bahawa Allah mendahului segala-galanya
apabila melihat sesuatu
8. kasad = maksud/niat/tujuan
9. mantik = akal(sebab dan musabab tentang sesuatu kejadian )
10. nahu = tatabahasa
11. riak = i.suka menunjuk-nunjukkan amalm ibadah atau sesuatu kabaikan
untuk mendapai pujian manusia
ii. BERBUAT SESUATU BUKAN KERANA ALLAH TETAPI KERANA MAHUKAN PUJIAN DARIPADA MANUSIA.
12. sarap =
i. Sampah
ii. lapik dengan bahan yang nipis (kain dll.)
iii.penyakit kulit

13. sualak = suka
14. syirik = perbuatan menyegutukan Allah/menganggap Allah itu banyak
15. wali = orang yang rapat hubungannya dengan Allah SWT
16. zikir = perbuatan mengingati Allah SWT dengan ucapan/kalimah yang
diulang-ulang


TEMA
Sifat riak yang ada dalam diri manusia
Sifat suka menunjuk-nunjuk kelebihan diri


PERSOALAN
i. Manusia yang sering berpura-pura agar diri dipandang tinggi dan dipuji manusia
ii. Kebencian Allah SWT terhadap manusia yang memiliki sifat riak
iii. Manusia yang menggunakan alaman agama sebagai cara untuk mencari kedudukan tinggi dalam masyarakat.


PENGAJARAN:
i. Kita hendaklah melakukan sesuatu perkara/pekerjaan semata-mata kerana Allah SWT
ii. Kita mesti ikhlas melakukan kebaikan semata-mata kerana Allah SWT
iii. Kita jangan menggunakan agama sebagai landasan untuk mencari sanjungan manusia.
iv. Kita hendaklah menyembunyikan amal kebaikan daripada diketahui manusia agar tidak ada perasaan riak akan kebaikan yang dibuat.
v. Kita jangan mengundang kebencian Allah SWT dengan perbuatan yang melampau dalam beribadat.
vi. Kita jangan menggunakan amalan agama untuk mengejar kedudukan sebagai pemimpin.


MASYARAKAT
i. Masyarakat yang mementingkan kedudukan dan sanjungan.
ii. Masyarakat yang memiliki sifat riak dan suka menunjuk-nunjuk kelebihan diri.
iii. Masyarakat yang menggunakan agama untuk mencari kedudukan dan pujian dalam masyarakat.
iv. Masyarakat yang membelakangkan keikhlasan dalam melaksanakan tugas.


MAKSUD RANGKAP SYAIR

a. TAKRIF RIAK IALAH AMAL IBADAT DIBUAT HANYA UNTUK MANUSIA MERUPAKAN PERBAUATAN YANG PALING DIBENCI OLEH ALLAH SWT

b. ADA SESETENGAH MANUSIA MELAKSANAKAN IBADAT PUASA DENGAN TUJUAN DIPUJI TENTANG KELEBIHANNYA TIDAK MAKAN, BERTUTUR DENGAN SUARA YANG RENDAH DAN TIDAK MEMPEDULIKAN KESIHATAN DIRI.

c. SESETENGAHNYA PULA TIDAK MAHU LANGSUNG MENIKMATI KESENANGAN DUNIA SEDANGKAN SEBENARNYA DI DALAM HATI PENUH DENGAN KEINGINAN UNTUK MENCARI KESENANGAN MATERIAILISTIK.

d. ADA SESETENGAH MANUSIA SUKA MENUNJUK-NUNJUKKAN KEKEBIHAN ILMUNYA DI HADAPAN KHALAYAK RAMAI

e. ADA YANG MENGGUNAKAN ILMU UNTUK MENUNJUK-NUNJUK KEARIFAN BERBINCANG TENTANG KEJADIAN ALAM AGAR DIKAGUMI ORANG LAIN SEHINGGA DITAWARKAN PEREMPUAN-PEREMPUAN UNTUK DIJADIKAN ISTERI

f. SESETENGAH MANUSIA PULA BERSIFAT RIAK MELALUI CARA BERPAKAIAN AGAR DIKATAKAN ALIM. TANGAN SENTIASA MEMBILANG TASBIH

g. SESETENGAH MANUSIA PULA ASYIK BERZIKIR TANPA HENTI AGAR DILIHAT MANUSIA SEORANG YANG HEBAT ILMU AGAMANYA SUPAYA DIPILIH MENJADI PEMIMPIN.

h. KESEMUA SIFAT RIAK DI ATAS TIDAK DISUKAI ALLAH SWT.SEGALA AMALAN DITOLAK
ALLAH SWT SEMUA AMALAN DICAMPAK SEMULA KE MUKA PENGAMALNYA.

Syair Pemberontakan Patani)


Maksud

Rangkap 1:
Laksamana telah dititahkan oleh betara ke negeri Patani dengan segera untuk pergi mendapatkan panji-panji atau perintah daripada Raja Senggora tentang peraturan dan hukuman.

Rangkap 2:
Mereka yang dikenakan hukuman harus menerimanya. Mereka boleh memohon agar diberikan pengampunan daripada pegawai yang berkenaan.

Rangkap 3:
Setelah mendengar titah betara, laksamana tidak lagi risau kerana negeri yang ditinggalkannya akan tetap terpelihara daripada huru-hara.

Rangkap 4:
Pada masa yang sama bonda Duli Mahkota Indera iaitu emak saudara laksamana, sudah lama gering dan laksamana tidak sanggup meninggalkan baginda.

Rangkap 5:
Walaupun dengan berat hati, laksamana tetap menjunjung perintah betara.

Rangkap 6:
Laksamana tidak dapat berkata apa-apa kerana dia terpaksa menurut perintah dan laksamana menyerahkan segala-galanya pada Allah.
Rangkap 7:
Harapan laksamana agar dapat mendaulatkan nama baginda demi keamanan negara walaupun laksamana terpaksa berkorban.

Rangkap 8:
Dalam menjalankan tugas, laksamana tetap tidak melupakan bonda yang gering meskipun dalam hati kecilnya kemungkinan tidak dapat bertemu dengan bondanya.

Rangkap 9:
Sudah tersurat bahawa masalah yang dihadapi dalam negeri lebih berat berbanding dengan masalah bondanya yang sakit seorang diri kerana melibatkan rakyat jelata.

Rangkap 10:
Maka laksamana melaksanakan titah seri betara dengan segera bagi mendapat panji-panji/perintah Raja Senggora.

Tema
Syair ini mengemukakan tema tentang tanggungjawab seorang laksamana melaksanakan perintah raja.

Persoalan

1. Persoalan kesetiaan terhadap pemimpin.
2. Persoalan mematuhi arahan pemerintah.
3. Persoalan kepentingan negara menjadi keutamaan bagi setiap rakyat.
4. Persoalan keamanan negara tanggungjawab kita.

Bentuk

1. Rima akhir aaaa
2. Syair ini mengandungi sepuluh rangkap.
3. Setiap rangkap mengandungi empat baris.
4. Jumlah perkataan antara tiga hingga lima patah kata setiap baris.
5. Jumlah suku kata antara sembilan hingga tiga belas suku kata setiap baris.

Gaya Bahasa

1. Diksi (Bahasa Melayu Klasik)
Contoh: masyghul, dura, pegari, peri dan sebagainya.

2. Asonansi
Contoh: Laksamana dititahkan betara (pengulangan vokal ’a’)

3. Aliterasi
Contoh: Barang yang hendak dihukumkan (pengulangan konsonan ’n’)

4. Kata ganda
Contoh: Huru-hara, terkata-kata, bersegera-segera.

Nilai

1. Nilai kesetiaan
Contoh: Setia kepada pemerintah dan negara

2. Nilai amanah
Contoh: Laksamana melaksanakan amanah betara.

3. Nilai cinta akan negara
Contoh: Laksamana sanggup tinggalkan bondanya yang sakit demi negara.

Pengajaran

1. Kita hendaklah melaksanakan amanah yang diberikan.
2. Kita haruslah akur dengan arahan pemimpin demi kepentingan negara.
3. Kita perlulah mengutamakan kepentingan negara daripada kepentingan diri.
4. Kita hendaklah setia kepada raja dan negara.
5. Kita janganlah bersedih dengan keputusan yang diambil sekiranya mendatangkan kebaikan kepada orang lain.

No comments:

Post a Comment